Home Redactie Recensies Andain presenteert langverwacht debuutalbum "You Once Told Me"
Andain presenteert langverwacht debuutalbum "You Once Told Me"

AndainOndanks de bescheiden omvang van hun discografie heeft de historie van een van EDM’s grootste cult duo’s toch behoorlijke golfbewegingen veroorzaakt in de industrie. Denk aan "Summer Calling". Of "Beautiful Things". Zomaar twee titels, twee opeenvolgende jaren, twee echte anthems en allebei al sinds ze uitkwamen -en tot op de dag van vandaag- verantwoordelijk voor juichende reacties van de dansvloer.

Het een en ander werd gevolgd door een reeds afgewerkte maar nooit uitgebrachte langspeler, het uit elkaar gaan van de band met uiteindelijk, in 2011, een reünie. Het leidde allemaal tot dat ene punt: de release van Andain’s eerste officiële band-/artiestenalbum. Andain is nog steeds het project van Mavie Marcos en Josh Gabriel van Gabriel & Dresden. Toen hun individuele loopbanen te veeleisend werden leek dat het vroege einde van de act Andain in te luiden. Dankzij “You Once Told Me” heeft het lot gelukkig anders beslist. De zangeres en producer hebben alles op alles gezet en brengen nu na al die tijd dan toch hun eerste echte album uit.

Het album opent met hun meest recente single: “Turn Up The Sound”. Met diep resonerende, ruimtelijke bass en een verfijnd, bijna Indiaans percussief arrangement is het de perfecte blauwdruk voor Mavie’s luid en duidelijke zang. “Like” heeft dan meer een Café del Mar-achtige stijl met fragiele vocalen en laat goed horen hoe Josh Gabriel’s slow motion beats en zachte strings er een geheel van maken.
Als “Like” het Café del Mar moment van het album is, dan is "Forget Your Face" zeker Café Noir. Josh Gabriel smeedt een gefilterde en nadrukkelijk aanwezige tikkende klok samen met dwingende, strak geprogrammeerde breakbeats om zo een donkere, turbulente en groezelige sfeer te creëren. Ook hier komen Mavie’s vocalen -recht voor z’n raap, indie stijl- goed naar voren waardoor het album kleur krijgt.

In een recent interview over Andain’s unieke samenwerking tijdens de productie zegt Mavie: ”Door het hele album heen hebben we natuurlijke, akoestische geluiden gemengd met elektronische. Steeds hebben we erop gelet om ons muzikale pallet te baseren op onze drum kits en analoge synths. Op deze manier wilden we een complexe maar oprechte release afleveren; echt bedoeld om naar te luisteren, in z’n geheel, als een samenhangend stuk muziek en niet zomaar als een kaal rijtje singles.” De combinatie van Mavie’s rock- en klassieke achtergrond met Josh’s liefde voor new wave uit de vroege jaren ‘80 leidt er ook toe dat de twee in balans zijn met elkaar. “Ik ben altijd degene die gaat voor de strings, de belletjes en de melodieuze geluiden, terwijl Josh houdt van donkere en melancholieke invloeden, de synths en overstuurde geluiden met een grover gevoel. Zo ontstaat goede muziek”, zegt ze.

Het een en ander komt perfect tot uitdrukking in de drum ‘n’ bass beats van "Much Too Much", dat het  album even het gevoel van een soundtrack geeft en "Ave Maria", waarin Mavie’s overwogen, verhalende teksten je nog wat dieper in de muziek trekken.
“Promises” was de single die een jaar geleden de terugkeer van het duo inluidde en anno nu nog steeds even fris klinkt. In de tussentijd is daar ook nog “After” wat de nadruk op de teksten legt en “What It’s Like”, dat met z’n low-fi gitaren en lekker rammelende percussie iedereen in beweging krijgt.

"Find Your Way" roept beelden op van de ondergaande zon aan het strand en het titelnummer nodigt uit tot hardop meezingen al was het alleen al door de exacte drum programming van Josh Gabriel’s beats. De afsluiter, "Taken Away" rondt het album "You Once Told Me" met veel gevoel af; noem het de ‘quiet storm’ die de ware climax van de tracklist vormt.
Kort en goed hebben we te maken met 11 tracks vol transparante melodieën, ontspannen beats en unieke geluidseffecten die stuk voor stuk naadloos aansluiten op de intrigerende manier waarop Mavie Marcos haar teksten uitwerkt. Het mag lang geduurd hebben, maar "You Once Told Me" is hét Andain album waar de fans -jong en oud- naar hebben uitgekeken.

01. Turn Up The Sound
02. Like
03. Much Too Much