Home Redactie Recensies Alex O’Rion brengt debuutalbum "The Bigger Room" uit op Black Hole Recordings
Alex O’Rion brengt debuutalbum "The Bigger Room" uit op Black Hole Recordings
mail

Het jaar is nog maar vijf maanden oud en toch is het jaar 2011 al een revolutionair tijdvak in de carrière van de Nederlandse Alex O’Rion. Hij tekende onlangs bij een van Engeland’s grootste DJ agentschappen, begon uiterst succesvol aan z’n nieuwe radioshow/podcast en hij werd hoofd A&R van het bij Black Hole ondergebrachte Terminal 4 label. In de tussentijd leverde Alex ook nog de Green and Blue EP’s af; releases die nu de basis vormen voor z’n indrukwekkende en breed opgezette album “The Bigger Room”.

O’Rion’s unieke werk viel al meteen op bij ’s-werelds top DJ’s middels singles als “Release The Beast” en “A Box Of Fluffy Ducks”. Van meet af aan aangemoedigd door Richard Durand, legde Alex de fundamenten voor z’n eerste langspeler en het eindresultaat “The Bigger Room” mag er zijn.

Dynamisch album

Voor “The Bigger Room” produceerde Alex 15 nummers en werkend met complexe nieuwe geluiden, effecten en arrangementen leverde hij een dynamisch album af. Bij beluistering kunnen we ook gerust stellen dat O’Rion een raamwerk weeft van progressive, tech en melodische trance met vleugjes house, electro en andere EDM varianten. “De titel geeft precies aan waar ik voor sta”, zegt Alex. “Ik maak muziek die perfect tot z’n recht komt in grote, grotere en groter wordende ruimtes. Om dat idee waar te maken probeer ik zoveel mogelijk effecten in de audio van een song te verwerken. Zo wil ik bereiken dat de tracks tot in elke hoek van de dansvloer doordringen, wat ik dan het ‘bigger room’ effect noem.”

Het album begint progressive met het onderkoelde “Dragons For Breakfast”, het atmosferische “Jabberwocky” en het uitdagende, bij vlagen zelfs sprookjesachtige “Changing Pace”. “Craters of the Moon”, “Jellyfish”, “Stargeezer”, “Gobsmacked” en “Jumper” zijn dan vervolgens de nummers waarbij het gaspedaal wat verder wordt ingetrapt. Verder luisterend volgen we dan een lekker melodische, haast euforische curve, vol met harmonisch werk en snellere tempo’s die uiteindelijk tot een climax van vette aerodynamische akkoorden en scheurende synths leiden.

Artiesten

Voor dit album heeft Alex ook met andere artiesten gewerkt, zoals Cornelis van Dijk wiens vocalen perfect matchen op “Who I Am Today” en Richard Durand, die met Alex een stevige tech house stamper in elkaar draaide. We komen daarnaast nog twee Alex O’Rion remixes tegen op de CD: die van Phunklife’s “Maniac Psycho” en Tempo Giusto’s “Metropolitan”.

“The Bigger Room” is een perfect afgewerkt debuutalbum van Alex O’Rion; een nieuwe trance artiest die klaar is om door te breken!

01. Introduction
02. Dragons For Breakfast