Home Redactie Recensies Sied van Riel presenteert gloednieuwe 2CD mixcompilatie getiteld “Rielism”
Sied van Riel presenteert gloednieuwe 2CD mixcompilatie getiteld “Rielism”

siedAl ruim twee jaar is hij consequent deel van de honderd hotste DJ’s ter wereld en inmiddels is Sied van Riel klaar voor de onthulling van z’n nieuwe mixcompilatie “Rielism”. De dubbel-CD heeft niet alleen een waanzinnige tracklist met de laatste nieuwe floorfillers van opkomende namen als Arty, Daniel Kandi, Setrise en Akira Kayosa, maar bevat ook exclusieve tracks en remixes van grote jongens als BT, Allure, Richard Durand en tyDi. Zet je schrap voor “Rielism”.

“Rielism” is Sied van Riel’s eerste release op Black Hole Recordings. Met een keur aan exclusieve titels in de tracklisting spreidt hij het tempo breder uit dan voorheen, weg van z’n laatste compilatie “In Riel Time 2”. Sied had een duidelijk concept in gedachten voor z’n nieuwe mixcompilatie: “Met “Rielism” wil ik overbrengen waar ik tegenwoordig sta voor wat betreft m’n sound. In een korte tijd is er toch een behoorlijke verandering ontstaan in m’n muziekkeuze. Het is contrasterend als je ‘t vergelijkt met m’n vorige releases; echt iets nieuws. M’n bedoeling is dat mensen de CD lekker kunnen draaien als ze van hun werk thuis komen, net zo goed als wanneer ze onderweg naar de club zijn”.

CD 1
De eerste disc begint zo rond de 127bpm, met atmosferische house vol percussie en een duidelijke progressive ondertoon. Vervolgens leggen de koele flow van Chris Domingo & Derek James’ “Call Waiting”, Danny Chen’s “Oceanside” en Zack Roth’s “Silver of Blue” het raamwerk van “Rielism” neer. Eenmaal voorbij de ouverture begint Sied geleidelijk aan de opbouw van toon en tempo met overgangen naar tracks van de grote namen. Nummers als “The Light In Things” -de nieuwe single van BT en JES- en Allure met “Mariestad” (met de Zweedse top house producer Henrik B) sturen disc 1 naar grotere hoogte middels nummers als LNG’s laatste single “Harmony Will Kick You In The Ass” en Sied’s meest recente samenwerking met Claudia Cazacu, getiteld “Lights Off”.

CD2
Voor zover de CD 1 grotendeels instrumentaal is, is het disc twee waar de grote vocalen vertegenwoordigd zijn. Chloe Langley’s zang op Simmons & Blanc’s “State Of Emergency”, Emma Lock’s electro-achtige werk op “U Got Me” van Ronski Speed, Tania Zygar’s kolossale “The Wall” en Sied van Riel’s eigen “Stealing Time” gezongen door Nicole McKenna; stuk voor stuk zijn het klappers die duidelijk maken welke kant de mix op gaat. Tegen de tijd dat we de 136bpm aantikken rolt “Rielism” de kanonnen naar buiten om de echte afterburners in te zetten. Skytech’s remix van Juventa’s “Dionysia”, Richard Durand’s “Airwell”, Webster en Bakers’s “Chainsaw” en MEM’s “Illumination” zijn de titels die definitief de endorfine-knop omzetten.

Zoals de titel al suggereert is “Rielism” een accurate en reflectieve dubbel-CD die goed laat zien waartoe een van Europa’s meest creatieve DJ/Producers in staat is als hij achter de draaitafels staat. En nu kijken wat voor een tracklist Sied van Riel voor ons in petto heeft!

Disc 1
01. Re-Zone & Zmey - One Love, One Life, One Fate (Dean Newton Remix)
02. Zack Roth - Silver Of Blue