Home Redactie Recensies Richard Durand presenteert “Wide Awake”.
Richard Durand presenteert “Wide Awake”.

Richard_durandNadat hij op succesvolle wijze de In Search Of Sunrise serie naar een IDMA-nominatie wist te mixen bracht Richard Durand de tweede helft van 2010 door in de studio. In zes maanden tijd nam hij de opvolger van zijn debuutalbum “Always The Sun” op. Inmiddels is hij klaar om dit jaar in overdrive te gaan met zijn langverwachte tweede langspeler, getiteld “Wide Awake”, met daarop onder andere de hitsingles “Tiger’s Apology”, “Dry Land” en de vocalen van grote namen als JES en Christian Burns.

Met een album dat hem het ideale platform bood om zijn muzikale blik te verbreden, heeft Richard zeventien vlijmscherpe electronische dance tracks voor “Wide Awake” opgenomen. Nu het hele project erop zit, is hij tevreden over het resultaat: “Toen ik aan het album begon wist ik dat het geen “Always The Sun, deel 2” zou worden. Ik wilde per se dat iedere track die ik produceerde een andere feel en toon dan de vorige moest hebben. Op deze manier heeft dat geleid tot een artist album waar ik heel trots op ben. Ik kan niet wachten om de muziek in m’n optredens te gebruiken en te zien hoe het publiek erop reageert!”

Al bij beluistering van de eerste drie tracks is het raak. We bewegen van het intro “Burning Piano” via de delicate melodieën van “Clear Blue Sky” door naar de vocale track en hitsingle “Wide Awake”. Het is duidelijk dat Richard breed inzet op diverse stijlen en wisselt met gemak house klappers als “Robotic” af met high energy electro nummers als “Disturbed” en “Real Deal”. En wie wil genieten van typische Richard Durand tech trance floorfillers hoeft niet ver te zoeken: “Airwell”, “Open Range”, “Incredible Music”, “Tiger’s Apology” en “Crystal” (met broer Alex O’Rion) trekken allemaal het gas flink open en richten zich zonder uitzondering allemaal op het hart van de dansvloer.
Voor vocale producties, zoals de single “Night And Day” werkte Richard met Christian Burns (die ook zong op Tiësto’s “In the Dark”) en is het de stem van JES die de sfeer bepaalt in de tracks “N.Y.C.” en “Night & Day”. Ellie Lawson neemt de titeltrack “Wide Awake” voor haar rekening en Kash steekt de lont in het kruidvat op “Explode”.

Of het nu gaat om scheurende trance synths, borrelende progressive of pompende electro en alles wat daar tussenin zit, duidelijk is dat Richard Durand met “Wide Awake” een nieuwe mijlpaal in z’n carriere heeft bereikt.

01. Burning Piano
02. Clear Blue Sky
03. Wide Awake (featuring Ellie Lawson)