JP – twee jaar later
Interviews

Het is bijna twee jaar geleden sinds mijn eerste interview met JP voor DanceVenue en niemand kan ontkennen dat er in die periode weinig (met hem) gebeurd is. Als we het alleen al hebben over de scene waar hij voornamelijk te vinden is, de Hard Dance scene, dan is het eerste dat opvalt wel het treurige feit dat het toonaangevende HQ feest er niet meer is. Na ruim tien jaar hielden UDC en de Melkweg het voor gezien en werd de relatie opgezegd. Wat voor een invloed heeft het wegvallen van HQ gehad op zijn eigen carrière? Hoe staat het met de ambities van het eigen label ‘SuperNova Traxx’? Welke gigs vullen vandaag de dag zijn agenda? Zoveel vragen, welke zal ik stellen?

Onderweg naar Amsterdam nam ik de vragen die ik samen met Twan a.k.a. Double T had opgesteld nog eens in mijn hoofd door. Er was nog zoveel dat ik van JP wilde weten maar ik zou me tot het lijstje moeten beperken om te voorkomen dat het interview wederom te lang dreigde te worden. Aangekomen in zijn nieuwe Amsterdamse woning was het vooral weer een gezellig weerzien. We babbelden wat over de afgelopen feesten waar we mekaar gezien hebben maar al gauw rolden we bijna vanzelf in het interview. Ik legde JP uit dat ik het eigenlijk alleen maar wilde hebben over wat er in de afgelopen twee jaar is gebeurd, wat er momenteel op het menu staat en hoe hij zijn toekomst als DJ/Producer ziet.

2004 – heden
“Om dan maar meteen bij het begin te beginnen: er is eigenlijk veel te veel om nu allemaal op te noemen maar ik kan natuurlijk wel de hoogtepunten met je doornemen. Qua gigs heb ik in de afgelopen twee jaar vooral een flinke toename gezien in buitenlandse optredens. Zo heb ik geregeld achter de decks gestaan in menig club in Duitsland, Griekenland, Spanje (Ibiza), maar voornamelijk in de UK. In de zomer van 2004 werd ik door Tidy benaderd omdat zij heel erg geïnteresseerd waren om mijn stijl in de UK te promoten en daarbij ook mijn UK bookings voor hun rekening te nemen. Natuurlijk zag ik dat wel zitten want zeg nou zelf, Tidy is niet de minste Dance organisatie van de UK. Helaas liep het niet zoals ik het wilde en zat Tidy een beetje te treuzelen terwijl ik juist het momentum wilde vasthouden. Ik had dat jaar een aantal gigs in de UK gehad waaronder de Hardhouse Academy, Tidy Weekender en de gigs bij club Bionic in Cardiff. Juist in Cardiff werd ik op een gegeven moment benaderd door Tom Costelloe, een lokale DJ maar eentje die daarnaast zelf ook feesten organiseert. Hij bracht mij in aanraking met Reece Elliot van BBL Bookings en na een goed en open gesprek kwamen mijn UK bookings bij hen te liggen. Reece, die overigens ook nog eens een bijzondere Trance DJ is, zorgt samen met Slinky & Wildchild voor zeer gevarieerde gigs en ik sta in de UK dus niet alleen op Hard Dance feesten te draaien. Kortom, in de UK loopt alles lekker.

Voor wat betreft Nederland kan ik natuurlijk kort zijn want ik zie op bijna alle feesten waar ik draai heel veel bekende vrolijke gezichten. Leuk om zo’n trouwe schare liefhebbers te hebben. Of het nu DanceValley is, Mysteryland, Impulz, of gewoon in clubs als de Matrixx het is en blijft lekker om in Nederland achter de draaitafels te staan.�

In de studio
“Met het oog op het produceren kan ik alleen maar zeggen dat ik gewoon lekker bezig ben. De afgelopen twee jaar zijn bijzonder leerzaam geweest. Met name door de samenwerking met verschillende collega’s kan ik zeggen dat ik steeds veelzijdiger ben gaan produceren. Zo heb ik in de afgelopen periode met Gaz West, Fausto en de Organ Donors flink wat tijd in de studio doorgebracht. Mede door deze ervaringen lijkt het er op dat ik op een heel ander level met andere DJs ben gaan communiceren. ’t Is misschien een beetje moeilijk om uit te leggen maar wanneer je ook als producer bezig bent moet je eigenlijk je collega’s ook buiten de feesten om zien, spreken en/of horen. Je moet immers je producties met hen delen want zij zijn de mensen waarvan je juist wilt dat ze je tracks draaien. Zo heb ik laatst nog een aantal tracks aan Proteus gegeven waar hij dan een keuze uit zal maken om daarvan een remix te maken. Ik geloof dat ik in de afgelopen anderhalf jaar genoeg tracks heb gemaakt om een volledig album uit te brengen. Wanneer en of dat gaat gebeuren kan ik (nog) niet zeggen. Binnenkort ga ik met Steve Hill de studio in en ik weet zeker dat producer van zijn kaliber mij ook weer een compleet andere invalshoek kan laten zien.�

SuperNova Traxx en nieuwe labels
“Het is inderdaad precies een jaar geleden dat ik in de Melkweg en in het Paard de lancering van mijn eigen label heb mogen vieren. Beide feesten waren trouwens goed verlopen en ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug. We begonnen heel erg voorspoedig en alles leek op rolletjes te lopen. We hadden zelfs een aantal bedrijven geïnteresseerd gekregen om financieel deel te nemen in het traject. Maar door de – zeg maar – slechte sales prognoses duurde het wat mij betreft veel te lang voordat we de boel van de grond kregen. Nu heb ik eindelijk alles in eigen beheer en komt er binnenkort een ‘high profile’ Trance georiënteerde remix uit van een van mijn tracks door een zeer bekende DJ.

Wanneer mijn producties trouwens daadwerkelijk via SuperNova gereleased worden mag ik nu nog niet zeggen. Momenteel heb ik vier releases klaar liggen en dat zijn ‘The Problem’, ‘Hands’, Stormy End’/Model T en ‘Rock It’/’First contact’ (wat waarschijnlijk beide Double A-sides worden). Voor ‘Hands’ is trouwens ook vanuit de UK interesse getoond om daar een remix van te maken. Verder kan ik zeggen dat er rond de zomer in samenwerking met UDC een nieuwe mix CD van mij wordt uitgebracht met daarop veel van mijn producties aangevuld met een aantal tracks van een paar van mijn bevriende DJs zoals Tommy Pulse, Junior Rodgers en Rossi.

Voor wat betreft de introductie van de nieuwe labels…..tja, wat kan ik daar nu over zeggen? Eigenlijk niet echt veel behalve dan dat ik bezig ben met het maken van bootlegs.�

Terwijl buiten zo langzamerhand de zon onder gaat en JP nogmaals een kopje thee had ingeschonken werkte ik mijn aantekeningen iets verder uit.

Heden en toekomst
“Je meldde het al in het begin, het verdwijnen van HQ als vast, maandelijks superfeest. Het wegvallen van HQ veroorzaakte niet alleen voor de fans een gat in de stapagenda. Het had voor mij als DJ natuurlijk ook de nodige consequenties. In het begin natuurlijk heel raar dat ik de laatste vrijdag van de maand niet meer naar de Melkweg hoefde te gaan. Maar na verloop van tijd zag ik ook ineens de voordelen voor ogen. Juist het wegvallen van het ene feest opende veel meer deuren naar andere – en vooral ander soort – feesten. Ik kon me ineens veel breder gaan inzetten. Dat is voor wat mij betreft toch een van de betere spin-offs die ik – na het wegvallen van HQ - heb kunnen ervaren.

Of HQ of HQ-achtige concepten nog overlevingskansen hebben? Ja, natuurlijk, wat dacht jij dan! Kijk, je moet natuurlijk niet vergeten dat HQ voor High Quality staat en eigenlijk helemaal niet synoniem staat voor Hardhouse maar veel meer voor Hard Dance….kwalitatief hoge ‘underground’ Hard Dance zonder commerciële liflafjes.

In mijn ogen wordt hier in Nederland de populariteit van Hard Dance helaas gestagneerd door de UK- en Duitse tweedeling en dat is ontzettend jammer. Zoals je weet was midden/eind jaren negentig UK hardhouse heel erg groot. Zo groot zelfs dat zowel DJs/producers als labels de winnende producties/concepten te veel hebben uitgemolken. Er kwam op een gegeven moment helemaal niets nieuws meer op de markt. Elke track leek wel een slap(per) aftreksel van een oudere hit. Veel labels zijn daarom ook op de fles gegaan omdat er gewoonweg geen geld meer in zat. Maar nu zie ik wel weer een opleving in de scene. Zowel de Duitse maar met name de UK zijde laat zich steeds meer door andere stromingen beïnvloeden. Je hoort steeds meer Techno, Techtrance en Trance invloeden en dat vind ik juist een verrijking van de sound. Daarom zullen HQ achtige feesten altijd wel blijven bestaan. Ik zelf ben altijd een voorstander geweest om zoveel mogelijk verschillende (hardere) stijlen te draaien daarom ben ik nooit geheel overgegaan op UK toen bijna iedereen dat wel deed. Ik kan mezelf niet vastpinnen aan één stijl, dat vind ik saai en ik weet zeker dat ik ook daarmee mijn publiek ga vervelen. Overigens kijk ik nu al uit naar de komende HQ feesten die weer in de Melkweg gaan plaatsvinden. UDC is met de Melkweg vier data overeengekomen dat HQ weer gaat plaatsvinden. Net zoals iedereen kijk ik uit naar de bekendmaking van de data.

In de afgelopen twee jaar heb ik ook regelmatig avonden georganiseerd waar ‘high quality’ de driving force was. Denk maar aan mijn avonden in de Matrixx. Mijn volgende uitdaging is een compleet podium vullen op het tweede GIGA Dance Festival, 13 mei aanstaande. Daar zullen de DJs het publiek meenemen langs een reis van Trance, Hard Trance, Hard Dance en Hard Style. De heren die ik hiervoor heb uitgenodigd zijn niemand minder dan Fausto, X-Force, Reece Elliot, Tom Costelloe, Wag a.k.a. Yakooza, Cally & Juice, Derb en The Prophet. Ik had me geen betere line up kunnen wensen en ik denk dat wij samen het publiek bijzonder kunnen laten genieten van een te gekke, muzikale journey.

Kijk voor mij telt eigenlijk alleen maar één ding en dat is de reactie van de dansvloer. Het mag niet uitmaken wat ik draai. Of het nu House is, Hard Dance of wat dan ook, het gaat erom dat ik een positieve vibe bij het publiek kan overbrengen.�

Terwijl we van de thee overstappen naar iets fris lopen we bijna tegen het einde van het interview. Ik kijk even de kamer rond en zie een portret van JP wat op een mooie zomerdag in het Vondelpark geschilderd was door Herman Brood. Gaaf toch als je dat in je woonkamer hebt hangen.

En verder…….
“Ik heb ondertussen wel dat punt bereikt dat ik gewoon die dingen achter de decks kan doen die ik wil doen. Iedereen die mij boekt weet wat’ie in huis haalt en daar sta ik dan ook voor.�
Net zoals je laatste optreden bij de Hardhouse Academy?
“Ja inderdaad. Ik kom daar met een missie en dat is de hele zaal gek krijgen met mijn eigen sound. Ik genoot van de vibe die ik uit de zaal kreeg. Een machtig gezicht al die armen in de lucht. Ik zag ze van vooraan tot achterin de zaal springen. Daar doe ik het voor! En om het publiek zo op de been te houden besteed ik elke minuut die ik heb aan muziek. Is het niet met produceren dan is het wel met het beluisteren van de wekelijks gemiddeld 200 nieuwe platen. Ik vind het altijd weer een uitdaging om díe tracks eruit te halen die het voor mijn publiek helemaal gaan maken. Altijd weer leuk om te zien dat mijn keuzes ook altijd goed in de smaak vallen bij het publiek. Verder hou ik me ook dagelijks bezig met het afstruinen van het Internet, het vinden van nieuwe muziek, tracklisten vergelijken, noem maar op. Tegenwoordig met al die nieuwe technieken is zelfs een bus- of vliegreis naar een volgende gig ook niet meer wat het vroeger was. Vaak zit ik onderweg nog aan mijn laptop aan mijn eigen producties te werken. Wat laatste mutaties aanbrengen, re-edits maken van bekende nummers, vervolgens dat op een CDtje te branden en het dan vervolgens gewoon op het feest draaien. Te gek toch! Kortom, muziek is en blijft mijn leven en dit zal ik blijven doen.

Bedankt,

JP

JFK
(Een extra bedankje gaat uit naar Twan die met een aantal topvragen aan kwam zetten!)

 

Share/Save/Bookmark