Home Redactie Recensies DJ Preach - Transatlantic
DJ Preach - Transatlantic

ImageDe carrière van de Canadese dj en producer Preach gaat als een trein. De in Quebec geboren Philippe Vabin, zijn echte naam, heeft inmiddels gigs op Dancevalley, het Spaanse Fabrik en Sonar Evolution en het Free Summer festival in Slowakije op zijn naam. Nu is het tijd voor zijn eerste artiestenalbum, ‘Transatlantic".

Het album is een vogelvlucht door het leven van Preach en de vertaling van zijn dromen en reizen rondom de wereldoceanen naar zijn eigen muziek. Het project ‘Transatlantic" heeft zo'n anderhalf jaar in beslag genomen en resulteerde in een divers album met lekker in het gehoor liggende tracks. Op het zilveren schijfje  kom je zowel techno-, trance- als progressive songs tegen die los van elkaar staan. Het is dus geen mix.

"Transatlantic" begint rustig. Het nummer "Universe" is een prima tranceplaat met een lekkere stevige bass. De break is mooi te noemen! Hierna trakteert Preach ons op "Broken inside", een wat zwaardere track die ik niet heel speciaal vind. Het heeft een uplifting karakter en doet het waarschijnlijk goed als opbouw naar een vet hoogtepunt in een dj-set. "Flying Blue" met de schitterende vocal van Saskia Lie is een ontzettend mooi en rustig luisternummer. Alhoewel de track het ook goed zou doen op een chill strandfeestje. Dit nummer laat de zon zeker schijnen, echt zo mooi vind ik het. Nu sta ik in de zwijmelmood en DJ Preach voelt dat goed aan want hij laat nu het easylistening "Love like Water" door de speakers komen. Ook hier weer een voortreffelijke vocal. Dit keer van Tracy Saxby. It's a crime dat deze track afgelopen is. Met deze uitdrukking is gelijk het volgende nummer aangekondigd. "It's a crime" gooit er met zijn trancy uplifting sound weer wat energie in. Het nummer swingt lekker en zorgt ervoor dat ik eigenlijk de dansvloer op wil. Nu is er hier geen dansvloer voor handen, dus ik pies naast de pot. Dan volgen drie techtrancy producties;  "Somewhere between the Stars",  "Heaven" en "Dark Shadows", waarbij vrolijk, dansbaar en uplifting de toverwoorden zijn. Vervolgens schrik ik me het lazarus! De oorzaak is "Needin' you around", een popsong die ik niet verwacht op dit album. Het nummer zou zo maar uit de hitparade van de jaren 90 geplukt kunnen zijn. Op zich geen slechte track maar in ieder geval niet mijn kind of thing. Gelukkig volgt er na een minuut of zes "Hunger". De stem van Ali bij deze track zorgt voor kippenvel. Deze prima track gaat de progressive dansvloer zeker vullen. Dan de titelsong "Transatlantic". Het is een donkere techhouse plaat die menigeen zal laten dansen. Het liefst hoor ik dit nummer wat later op de avond als het allemaal wat zweveriger wordt door de toeters. Zeker weten dat ik er dan op losga. Met recht draagt de cd deze titel. "Transatlantic" zullen we nog regelmatig horen in verschillende sets. Blijven over de nummers "Memories" en "Burning house" voordat de cd afgelopen is. Het zijn twee goede nummers. Dansbaar , boeiend en op "Memories" ook weer een topvocal. Dit keer van Fla.

"Transatlantic" is een aardige cd met een aantal pareltjes waarvan we nog zullen horen. Zeker weten!

1.   Universe

2.   Broken inside