Home Redactie Recensies Benjamin Bates - Recyclomania
Benjamin Bates - Recyclomania
Op zijn myspacepagina omschrijft Benjamin Bates (Benjamin Kuyten) de sound van zijn muziek als "most of the time like a saturday night, sometimes like a fridaynight or a sunday afternoon". Als je naar zijn nieuwe album 'Recyclomania' luistert, begrijp je waarom.
Dit album is een mooi uitgebalanceerde mix van wat rustiger poppy platen aan het begin en het eind van de CD en het wat steviger werk halverwege het schijfje. Knap is bovendien dat het album geen typische danceplaat is geworden. Kuyten rekent zowel Daft Punk, Todd Tery, Pet Shop Boys, Air en The KLF, maar ook Carter USM, Jesus Jones, Depeche Mode, New Order, en the Stone Roses tot zijn voorbeelden.

Met 'Recyclomania' verwijst Kuyten naar het hergebruiken van muziek. Terwijl veel producers hun succes tegenwoordig ontlenen aan het samplen van in vergetelheid geraakte hits, gebruikt Kuyten muziek uit oma's tijd slechts als inspiratiebron voor zijn eigen muziek. De muziek waar hij mee opgroeide fungeert zo als "het filter waardoor die invloeden er bij mij in gaan en weer uit komen". Zo zijn op Recyclomania elektronische synthesizerpop, trance, house, punk en, zo hoort dat tegenwoordig natuurlijk, 80's Madchester-invloeden terug te horen. Het album biedt dus voor elk wat wils.

Maar hiermee is de kous niet af. Bates schreef, arrangeerde, speelde, zong, produceerde en mixte het album zelf; kom daar maar eens om tegenwoordig. Dat hij hulp van zijn van zijn vaste productiemaatje Marco V kreeg, mag de pret zeker niet drukken. De twee draaien en produceren sinds jaar en dag namelijk al samen. Het geld dat ze in het weekend op feesten en festivals verdienden staken ze direct weer in nieuwe apparatuur. Dit heeft hun 'producers' skills' geen kwaad gedaan, wat op 'Recyclomania' duidelijk is terug te horen. De productie is van een internationaal niveau waar weinig producers zich voor zullen schamen.

'Recyclomania' is al met al een sfeervolle plaat met genoeg diepgang geworden die met name in de huiskamer, voor of na een feest, goed tot zijn recht komt. Daarnaast tref je op 'Recyclomania' een paar echte dansknallers aan. Zo is 'On My Feet' het nieuwe lijflied van Dance4Life. Door de positieve toon van het nummer is de single bovendien het thema voor de Street Parade in Zürich in augustus (aanrader!). Een andere uitschieter is 'The Next Big Thing' dat met een spitvondige sample uit een oude Atari-reclame, een ode aan computers en binaire belevenissen uit vroeger tijden brengt. 'Forever Running' heeft de potentie om hete zomerparties even op een prettige handrem te zetten waarna de boel met 'Equal' weer los kan. De rest van de plaat is zogezegd eerder bestemd voor de luie stoel, bank of poef. Samen nog even de belevenissen van de dag of nacht doorspreken en, ach ja, doe nog maar een drankje. Maar daarna: lekker slapen en morgen gezond weer op.

01. Note To Self #1
02. On My Feet (This World Needs More People Like You)
03. Divine