Home Redactie Recensies Billy the Klit - Parade of Fools
Billy the Klit - Parade of Fools

ImageDe Haagse Joost Seilberger is in een raket gestapt en met vol gas weggeschoten. Zo hard gaat het momenteel met Billy The Klit, de artiestennaam van Seilberger.

Billy the Klit kende een even gepassioneerd als charismatisch debuut als DJ op de legendarische Loveboat en draait inmiddels met de grootste namen ter wereld. Zijn karakteristieke sets bevatten unieke, energieke elementen en technieken die tot vele (inter)nationale boekingen en een enorm arsenaal fans hebben geleid. Succesvol in Nederland en daarbuiten, het succesverhaal lijkt onuitputtelijk. Billy heeft nu zijn debuutalbum, tevens het eerste Franchise album; Parade of Fools.

Cd1:

Na een veelbelovende intro opent Billy the Klit met "Piano thight" van Jamie Wamie. Een lekker swingend nummer en een track om een dansfestijn mee te openen. Daarna volgt "God is Love" van DJ Pipi vs Danny Marques; dit is een prima dansbaar nummer met een sexy en stoere vocal, een lekkere opbouw en goeie beat. Ik krijg zin in een feestje! "75 Brasil Street" van Nicola Fasano en het bekende "Btk Selecta" zijn wederom nummers die de dansvloer doen kraken. De platen kenmerken zich door een hun vrolijke uplifting karakter. Wat verderop deze cd stuiten we op "Do You want it Right" van Degrees of Motion. Een nummer vol body en soul en absoluut een kraker om je lekker uit te leven. Maar het beste komt nog en wel nu; "Rise up" en "Back once Again" van respectievelijk de DJ's Disciple en Jeroenski. Met name de herboren versie van "Back once Again" is absolutely fabulous! Het schijfje eindigt met de nummers "Pump up that Stereo" en "Stuk", van Sidney Samson en Partysquad. Ik kan me een saaier einde voorstellen. Kortom de eerste cd van "Parade of Fools", is een  vrolijke, energieke mix van sexy house tracks. Deze schijf brengt je zonder twijfel in een ultieme voorjaarsstemming.

Cd2:

Het tweede deel van "Parade of Fools" heeft een wat diepere en rauwere sound en is gevuld  met internationale tracks van top producers uit de hele wereld. Waar cd1 hoofdzakelijk clubtracks bevat, trakteert Billy the Klit de luisteraar nu op wat andere stijlen. Zo opent hij dit deel met het techhousy "Smoke" van Franky Rizardo. Helaas horen we  een iets te enthousiaste MC. Het ‘Hands up High" vind ik af en toe best leuk tijdens een break op een feest, maar op een cd hoeft dat van mij niet zonodig. De tweede track is "Different" van Youri Donatz, zoals aangekondigd is het tweede deel wat rauwer en dieper. "Different" is één van de veroorzakers van deze prima afwisselende insteek. Tijdens "Hustle up" van John Dahlback heb ik zowaar een trancy flashback. Gelukkig is dat maar van korte duur want deze cd zit daar niet op te wachten. Hoogtepunt op het tweede deel van "Parade of Fools" is voor mij "3 minutes to Explain" van Fedde le Grand & Funkerman. Een lekker funky nummer met een lekkere opbouw. Dansen zal je!

In het kort

De Parade of Fools heeft alles in zich wat Billy the Klit de afgelopen drie jaar heeft gekenmerkt. Lekkere sexy en vrolijke dansplaten met producties en remixen van house-goden als Sidney Samson, Jesse Garcia, DJ Disciple, Sebastien Leger, Fedde le Grand, John Dahlback, Partysquad, Switch en Funkerman. Een prima debuutalbum van een DJ met een gouden toekomst!

CD1
1     intro by Billy The Klit
2     Jamie Wamie     Piano thight (Gold Ryan Remix)