Home Redactie Recensies Showtek - We live for the music
Showtek - We live for the music

ImageWaar hardstyle-duo Showtek speelt gaat het dak eraf. Dit is een reputatie om trots op te zijn. Ook is het knap dat de Eindhovense broers Wouter en Sjoerd Janssen live grotendeels eigen platen spelen. Ook als je Showtek als dj's boekt, komt 80% van de platen uit eigen keuken. In deze keuken is Wouter de kok met de brede muzikale achtergrond en is Sjoerd de ober die aanvoelt welke platen het best vallen bij het publiek. Een mooie formule, zou je zeggen. Het levert in ieder geval een specifieke sound op die uitgedacht en ook spontaan klinkt.

Het gaat dan ook goed met Showtek. Sinds ze in 2006 op Sensation Black optraden, staan ze om de twee weken ergens aan de andere kant van de aardbol als headliner op het podium. Op 26 januari van dit jaar zetten de broers een voorlopige kroon op hun live-werk met het 10 uur-durend solo-evenement ‘X-Qlusive Showtek' in de Heineken Music Hall. Dat het concert al een maand van tevoren uitverkocht was, onderstreept hun populariteit eens te meer.

‘We live for the music' is de themasong van X-Qlusive Showtek en eveneens de naam van Showtek's eerste mix-cd. Na hun artiestenalbum ‘Today is Tomorrow' is het met ‘We live for the music' nu tijd om de energie van hun optredens naar schijf te vertalen. Dit lukt helaas maar gedeeltelijk.

Je vat de livesfeer natuurlijk door een cd stevig aan te zetten. Dat is zeker gelukt. Vanaf een seconde of tien maken je boxen tropenuren en toch ontaardt de boel nergens in hersenloos gebeuk. ‘We live for the music' staat bol van pakkende melodieën met een stevige fundering van vette kickdrums die op gezette tijden plaats maken voor een break. Laat dit nu net grootmoeders recept zijn voor een hardstyleplaat. Niks mis mee uiteraard. Hoewel dergelijke formules op een groot feest garant staan voor succes, klinken zulke platen thuis of in je auto allemaal hetzelfde.

Hoewel de plaat mixtechnisch en qua productie prima in elkaar steekt, mis je op ‘We liev for the music' een duidelijke vingerafdruk. Showtek mist namelijk een opgelegde kans om buiten het vaste stramien van synths, breaks, kicks en basdrums te treden. Moet dat dan? We willen toch gewoon een lekker hard rammende rampetampeplaat horen? Wat is er mis met roffelderoffel-rampampam? Niks. Het enige wat je op ‘We live for the music' kunt aanmerken is dat de plaat net zo goed tien jaar geleden gemaakt had kunnen worden. Of, zoals bij hardstyle vaker het geval is, over tien jaar. Koop dan een hardstyleplaat; die klinkt dan precies als ‘We live for the music'. Hakkuh!

01 - Walt Jenssen - Walt Mart
02 - Girl From Hardasia - A Little Bear More
03 - Dozer - The Church Of The Darkside