Home Redactie Recensies Nobody Beats the Drum - Beats Work
Nobody Beats the Drum - Beats Work

ImageHet cross-overtrio Nobody Beats the Drum bestaat uit dj Sjam Sjamsoedin, vj Rogier van der Zwaag en KeyJay Jori Collignon. Het drietal, waarvan de leden ook in Zuco 103 en C-Mon & Kypski spelen, kwam tot voor kort slechts bij elkaar om lol te trappen en ongedwongen met muziek aan te prutsen. Desondanks wonnen ze, schijnbaar vanuit het niets, in 2003 de Grote Prijs van Nederland. Sinds die tijd hebben ze gebouwd aan een fikse livereputatie. En in de studio aan debuutplaat ‘Beats Work'.

Hoewel Nobody Beats the Drum uit de Utrechtse Boemklatsch-hiphopscene komt,  is ‘Beats Work' allerminst een hiphopplaat. Het veelvuldig gebruik van samples en scratches doet je inderdaad aan hiphop denken; qua stijl komt ‘Beats Work' meer in de buurt van een Rauwe liveset van Joost van Bellen. Verwacht dus een hutspot van stijlen: breakbeats gecombineerd met electro, dance in een hiphopsausje en vette distortion in de clash met een opzwepende, dreunende beat.

Nobody Beats the Drum maakte op ‘Beats work' gebruik van oude analoge synthesizers, haalde volledige nummers door overstuurde bas- en gitaarversterkers en nam in de studio zelfs materiaal op met de originele vocoder van Kraftwerk. Het zal je niet verbazen dat ‘Beats Work' een strak geproduceerd,   afwisselend en avontuurlijk schijfje is geworden. De plaat knalt uit je speakers; hectische break- en electrobeats en inventief sample-werk buitelen over elkaar heen in een verdraaid opzwepend geheel.

‘Beats Work' is echter ook een behoorlijk hectische plaat. Door het hoge tempo, de vele breaks en de bliepjes die werkelijk overal en nergens terugkomen, kost het luisteren ervan behoorlijk wat energie. Hoewel er natuurlijk een zekere mate van voorspelbaarheid in de bliepjes zit, is ‘Beats Work' zeker geen plaat om thuis eens lekker onderuit gezakt te beluisteren. Deze muziek moet je daarom gewoon horen op de plek waarvoor het is gemaakt; de dansvloer.

01- Beats Work
02- When I Get Low
03- Quit Your Job