Home Redactie Recensies Miika Kuisma – Sententia
Miika Kuisma – Sententia

ImageMiika Kuisma is geen vrome Friese tegenstander van sex voor het huwelijk maar een 31-jarige Finse tranceproducer die een paar jaar geleden overstapte op progressive house. Vanuit de HelsinkiVibes Studio, de plek waar zo ongeveer iedere Finse clubhit het leven ziet, leverde Kuisma inmiddels uniek werk af dat is opgepikt door onder meer Tiesto, Paul van Dyk, Armin Van Buuren en Paul Oakenfold. Wellicht heb je zijn samenwerkingen met goede vriend Mr. A, 'Smoky Room' en 'Honey' al eens gehoord.

Ondanks zijn ommezwaai naar progressive heeft Miika Kuisma de trance niet vaarwel gezegd maar stak hij deze eerder in een nieuw jasje. Terwijl zijn debuutalbum, Inwardgaze, nog stevig en recht door zee was, is de opvolger, Sententia, een poging om de trance uit het begin van de jaren negentig te maken waar hij toen zelf op uit zijn dak ging. Zijn grootste inspiratie kwam toen uit het werk van artiesten als Oliver Lieb, Faithless, Way Out West, Sven Vath en Moby. Op Sententia is dit duidelijk te horen.

“Na Inwardgaze wilde ik iets nieuws doen. Clubmuziek is naar mijn mening de meest geavanceerde muziek ter wereld. Het maakt gebruik van ‘cutting edge’ technologie waardoor de technische grenzen van wat mogelijk is constant opschuiven. Het creëren van de beste muziek en feesten is inmiddels bijna een wetenschappelijke discipline. Ik vergelijk de trance van vandaag de dag dan ook vaak met computerspelletjes. Hoe technisch geavanceerd ze tegenwoordig ook zijn, toch hadden de oudere varianten meer soul in zich. Op dit album probeerde ik opnieuw de trance te maken zoals deze was toen ik er verliefd op werd. Ik maakte deze plaat voor mezelf.”

Hoe klinkt-ie dan? Sententia is een behoorlijk relaxt opgebouwd album dat het best kunt vergelijken met de mixplaten uit de Global Underground-serie of met de In Search of Sunrise-platen van Tiesto. Kuisma maakt op Sententia namelijk veelvuldig gebruik van zweverige ritmes, pulserende baslijntjes en mellow soundscapes. Dit levert gelukkig geen standaardalbum op. Hoewel het album bijna volledig instrumentaal is, onthult de plaat door de uitgekiende arrangementen na een aantal keer luisteren een specifiek karakter.

Geduld wordt dus beloond. Zo bereikten de twee reeds uitgebrachte singles al topposities in diverse downloadcharts en gebruikte Nick Waren de derde single, ‘One Morning By The Riverside’ op Global Underground 30. Al met al levert Miika Kuisma met Sententia een album af dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Met nummers als ‘Where Am I’, ‘Trying My New Wings’, ‘Cloud Surfing’ en zeker  ‘One Morning By The Riverside’, kun je in clubs of op grotere feesten alle kanten uit.

01. Dimensional Shift
02. Where Am I
03. Trying My New Wings