Home Redactie Recensies Daft Punk – Alive 2007
Daft Punk – Alive 2007
De Parijze househelden Daft Punk, in het echt Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo, weten nog steeds vriend en vijand te verbazen. De grootste vernieuwers van de housemuziek maakte de French Touchhouse populair. Tien jaar geleden beukte Daft Punk op je hersenpan met ‘Homework’, destijds een vernieuwende mix van funk, house, techno en disco. Het jubileum van die classic werd uitgebreid gevierd met een gigantisch concert in het Palais Omnisports de Paris-Bercy. Het live optreden van Daft Punk bestond uit twee mannen die onherkenbaar als robots in een piramide staan. Dat lijkt nou niet het meest spectaculaire podium voor een live optreden. Toch was het door de interactie van de muziek en lichten in combinatie met de visuals een groot spektakel. De opwinding van de liveshow heeft nu ook haar weg naar de ronde schijf gekregen. De robotpakken en de achttienduizend dansende lijven krijg je er helaas niet bij.Deze vrijwel perfecte opname van dit live optreden doet je bijna vergeven dat de twee Parijzenaars zeven jaar lang niets bijzonders hebben uitgevoerd achter hun synthesizers.

Behalve de hits ‘Around the World’, ‘Harder, Better, Faster, Stronger’ en ‘One more Time’ staan er ook minder bekende nummers op de cd. Al met al krijg je een goed beeld van Dafts Punk hele oeuvre. Overigens vind ik de bekende nummers al heerlijk om te luisteren, in deze liveversie zijn ze helemaal subliem. Zo is ook de finale onvergetelijk. De medley met 'Human After All', 'Rock 'n Roll' en 'Superheroes', tijdens de liveshow sprong een Barry Manilows look-a-like als striptease zomaar uit een taart, ronduit overweldigend. Ik vind het dan ook jammer dat ik niet één van de concerten van de 'Alive 2007 Tour' heb meegemaakt. Deze cd maakt echter veel goed! Wat mij betreft een echte aanrader, zeker voor de die hards van toen en voor de nieuwe generatie die wil horen hoe house in de loop van de jaren is doorontwikkeld.

1. Robot Rock - Oh Yeah
2. Touch It - Technologic
3. Television Rules The Nation - Crescendolls