Home Redactie Recensies Paul van Dyk – In Between
Paul van Dyk – In Between
ImageVier jaar na zijn laatste album Reflections is Paul van Dyk terug met zijn vijfde studioalbum, In Between. Terwijl Reflections nog werd bekritiseerd als ‘te populair, te trendy’, is In Between nagenoeg een klassieke tranceplaat. Nagenoeg.

De eerste single, ‘White Lies’ is wat dat betreft veelzeggend. Paul van Dyk probeert wederom een brug richting dancepop te slaan en dit is geen subtiele poging. De catchy vocalen door Jessica Sutta van de Pussycat Dolls gaan hand in hand met de erkende formule: zware, pompende beats en synths, sprookjesachtige tinkelmelodietjes en de breakintermezzo’s die we zo goed van Paul van Dyk kennen. Alhoewel Van Dyk nooit bekend stond als meester in subtiliteit past zeker niet, de man neer te zetten als een sellout of trendvolger, daarmee doe je hem te kort.

Paul van Dyk is namelijk een genie in het bewerken van nieuwe sounds en materaal. Hij  moderniseert zo trance en laat haar ‘fresh’ klinken. Sinds jaar en dag put gebruikt hij veel popelementen en put flink uit genres als rave, techno en chillout en rock terwijl zijn muziek  soms zelfs een wat new age-achtige sfeer heeft. Als voormalig Oost-Duitser leerde hij zich daarnaast aan om met beperkte middelen, maximale creativiteit te bereiken.
Ook op In Between hoor je allerlei geluiden en genres terug. Zowel de langere progressive tracks als het kortere singlemateriaal zijn -in verschillende lagen- doorspekt met allerlei effectjes, geluidjes en instrumenten, variërend van electrosounds tot rock ’n roll-gitaartjes. Introtrack ‘Haunted’ is bijvoorbeeld een kunststukje waarin Lo-Fi Sugar’s zoete vocalen het goed doen met rustige, aanzwellende synths en lichte breaks. Op ‘Let Go’ doet Rea Garvey’s stem aan die van Bono denken en past lekker bij elektrische gitaar en echte drums. De CD staat sowieso vol met kwaliteitsplaten. Terwijl langere tracks als ‘Another Sunday’ en ‘Complicated’ je van het echte trancewerk bedienen, hoor je op het instrumentale ‘In Circles’ weer pianopartijen terug. ‘Fall With Me’, met live viool en een vocale bijdrage van The Talking Heads' David Byrne, sluiten de CD op een waardige manier af.
Al met al bevat In Between een aantal instant classics en genoeg topmateriaal om dit album als ‘aanradertje’ te bestempelen. Hoewel Paul van Dyk’s vakmanschap als een paal boven water staat, kun je In Between echter geen vernieuwend album noemen. De vraag is of dit überhaupt mogelijk is in een genre dat zijn langste tijd heeft gehad. Dat een van de beste DJ´s ter wereld er anno 2007 in is geslaagd, een tranceplaat af te leveren die het beluisteren waard is, is daarom een succes op zich.
Paul van Dyk staat op 19 oktober in het kader van het Amsterdam Dance event in de Power Zone in Amsterdam. Hij wordt bijgestaan door Steve Porter (USA) en Alex M.O.R.P.H. (D).
1.      Haunted (Feat. LO-FI Sugar)
2.      White Lies (Feat. Jessica Sutta)